Από μικρή ακόμα ηλικία το ερώτημα που μας έθεταν ήταν: Τι θες να γίνεις όταν μεγαλώσεις; Χρόνια μετά, το ερώτημα αυτό συνεχίζει να μας απασχολεί και η ανάγκη για συμβουλευτική και επαγγελματικό προσανατολισμό είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Ο μεγάλος αριθμός σχολών, δημόσιων και ιδιωτικών, οι ραγδαίες τεχνολογικές και κοινωνικό-οικονομικές εξελίξεις έχουν συμβάλλει σε αυτό. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός έχει στόχο, να βοηθήσει το άτομο να επιλέξει την εκπαιδευτική και επαγγελματική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει. Η κατεύθυνση αυτή είναι καλό να στηρίζεται στις κλίσεις και την προσωπικότητα του νέου, σε συνδυασμό με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας.
Η επιλογή σχολής γίνεται συχνά τυχαία, βάσει στερεότυπων αντιλήψεων ή επιρροών που δέχεται το άτομο σε εφηβική ηλικία από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον. Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα την απογοήτευση, την χαμηλή αυτοπεποίθηση και την σύγχυση του εφήβου.
Επαγγελματικό προσανατολισμό όμως αναζητούν και πολλοί ενήλικες. Τα τελευταία χρόνια που η αγορά εργασίας έχει αλλάξει δραματικά, πολλοί βιώνουν αισθήματα άγχους, πίεσης και επαγγελματικού αδιεξόδου.
Ο ρόλος του ψυχολόγου στον επαγγελματικό προσανατολισμό εφήβων και ενηλίκων είναι καθοριστικός. Ο ολοκληρωμένος επαγγελματικός προσανατολισμός προσφέρει πολλά περισσότερα από την απλή ενημέρωση επαγγελμάτων. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός βοηθά τον άνθρωπο να συνειδητοποιήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τον διακρίνουν, την προσωπικότητά του, το χαρακτήρα, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντά του, τις ικανότητες και τις δεξιότητες που έχει , ώστε να επιλέξει σωστά το επάγγελμα του. Ένας εξειδικευμένος ψυχολόγος επαγγελματικού προσανατολισμού μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά το άτομο μέσα από ψυχομετρικά τεστ και προσωπικές συνεδρίες:
Ο μεγάλος αριθμός σχολών, δημόσιων και ιδιωτικών, οι ραγδαίες τεχνολογικές και κοινωνικό-οικονομικές εξελίξεις έχουν συμβάλλει σε αυτό. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός έχει στόχο, να βοηθήσει το άτομο να επιλέξει την εκπαιδευτική και επαγγελματική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει. Η κατεύθυνση αυτή είναι καλό να στηρίζεται στις κλίσεις και την προσωπικότητα του νέου, σε συνδυασμό με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας.
Η επιλογή σχολής γίνεται συχνά τυχαία, βάσει στερεότυπων αντιλήψεων ή επιρροών που δέχεται το άτομο σε εφηβική ηλικία από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον. Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα την απογοήτευση, την χαμηλή αυτοπεποίθηση και την σύγχυση του εφήβου.
Επαγγελματικό προσανατολισμό όμως αναζητούν και πολλοί ενήλικες. Τα τελευταία χρόνια που η αγορά εργασίας έχει αλλάξει δραματικά, πολλοί βιώνουν αισθήματα άγχους, πίεσης και επαγγελματικού αδιεξόδου.
Ο ρόλος του ψυχολόγου στον επαγγελματικό προσανατολισμό εφήβων και ενηλίκων είναι καθοριστικός. Ο ολοκληρωμένος επαγγελματικός προσανατολισμός προσφέρει πολλά περισσότερα από την απλή ενημέρωση επαγγελμάτων. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός βοηθά τον άνθρωπο να συνειδητοποιήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τον διακρίνουν, την προσωπικότητά του, το χαρακτήρα, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντά του, τις ικανότητες και τις δεξιότητες που έχει , ώστε να επιλέξει σωστά το επάγγελμα του. Ένας εξειδικευμένος ψυχολόγος επαγγελματικού προσανατολισμού μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά το άτομο μέσα από ψυχομετρικά τεστ και προσωπικές συνεδρίες:
- Να διαπιστώσει τις κλίσεις, τις ικανότητες και δεξιότητες που έχει.
- Να διαπιστωθεί εάν το άτομο είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που προκύπτουν από το συγκεκριμένο εργασιακό περιβάλλον.
- Να ελεγχθεί αν η επιλεγμένη ειδικότητα ταιριάζει στην προσωπικότητα του ατόμου.
- Να εντοπιστούν εναλλακτικές επαγγελματικές δυνατότητες και κλίσεις του ατόμου.
- Να γίνει σωστή λήψη επαγγέλματος.
- Να συντάσσουν δυναμικό βιογραφικό
- Να αναζητούν εργασία με σύγχρονους τρόπους
- Να θέτουν στόχους και ενέργειες
- Να χτίσουν σταδιακά τις δεξιότητες τους